Font

hw & sw

Výběr jazyka

cs / en

 

Boxshot 4

 

Boxshot 4 je nástupce 3D prezentačního programu Box Shot 3D, který jsme představili v tomto článku. Verze 4 přináší mnoho novinek. A to jak ve zcela novém a originálním uživatelském rozhraní, tak v samotné práci s modely nebo jejich exportu.

Boxshot 4 je aplikace určená pro vytváření realistických 3D modelů zejména pro účely prezentací. Pomůže vám efektně prezentovat krabičky, obálky knih, layouty časopisů, návrhy corporate identity nebo různých reklamních předmětů jednoduchou aplikací vaší grafiky na více než 50 předdefinovaných 3D objektů, které můžete libovolně natáčet, přesouvat, nasvětlovat… Boxshot nevyžaduje žádné znalosti práce s běžnými 3D programy a jeho obsluhu zvládne i notorický 2D grafik.

 

Co přináší Boxshot nového?

Už při prvním spuštění aplikace si dosavadní uživatel předchozí verze všimne zcela nového uživatelského prostředí, kde nejvíce prostoru získala scéna pro umisťování 3D objektů. Klasické paletky, které známe z jiných grafických programů, zde nahradil jeden, resp. dva sloupce (levý sloupec slouží pro výběr objektů, materiálů, k nastavování scény, kamery...), pravý pak k editaci samotných objektů (rozměry, umístění, texturování atd.).

 

Práce s objekty

Inovovaný způsob práce s objekty je jednou z nejzásadnějších změn oproti původní verzi, kde se s umístěním, tvarem nebo natočením objektů dalo pracovat pouze pomocí souřadnic, tedy ne intuitivně a jednoduše, jak to bývá v profesionálních 3D aplikacích. Nyní se po kliknutí na 3D objekt kolem něho zobrazí v případě, že chcete ob jekt posouvat, barevné šipky ve třech osách, kdy po najetí kurzorem na jednu z šipek můžeme táhnout objekt požadovaným směrem ve všech rozměrech, nebo při zvolení položky Rotation se nám zobrazí kruhy ve všech třech rovinách kdy opět po zvolení jednoho z kruhů otáčíme objektem v požadovaném směru. To samé platí i pro zvětšování a zmenšování.

Předdefinované objekty

Objektů, které můžete do scény umístit, je v této verzi více než 50. Zřejmě nejvíce se využijí univerzální objekty typu krabice, kniha, časopis, letáček, paklík vizitek, obal na CD nebo hrnek. Jsou zde ale i poměrně originální modely, které se také můžou hodit, např. polštář. Nechybí ani modely iPadu, iPhone, monitoru, lahvičky na léky nebo na krém, plechovka. Přibyly také základn í modely typu koule nebo prstenec. Samozřejmě ne vždy naleznete tvar, který je zrovna vhodný pro váš projekt, s trochou důvtipu a pomocí externích modelů nebo kombinací různých předdefinovaných modelů (krabice, koule, válec, prstenec) se ale k požadovanému modelu můžete dopracovat.

Světlo

Novinkou je také přidávání světel do scény. Každému světlu je pak možné nastavit intenzitu a rádius.
Mnoho uživatelů v nové verzi postrádá systém osvětlení známý z předchozí verze Boxshotu, a tak se výrobci rozhodli implementovat tuto funkci do nejnovějšího updatu Boxshotu. Jedná se o systém Easy Lighting, kde si uživatel může definovat úhel stínu, nyní mnohem jednodušeji a rychleji, nežli v předchozí verzi. 

 

Textury

Každý předdefinovaný objekt má zároveň předem nastaveny plochy, na které je možné natáhnout textury. Aplikovat je možné většinu nejběžnějších grafických formátů (jpg, png, tiff), oproti předchozí verzi však zatím chybí možnost aplikovat PDF. Máme ale od výrobce zprávu, že se na implementaci této funkce pracuje. Jistě se tedy brzy dočkáme upgradu.

 

Materiály

Dalším prvkem, který se objevil v Boxshotu poprvé, je materiál. Boxshot nabízí několik předdefinovaných materiálů s různými vlastnostmi (lesklé, plastické, skleněné...). Ty pak stačí na model přetáhnout a objekt se přebarví. Dále v položce materiály nalezneme různé vlastnosti objektů, jako např. bump, který do objektu jakoby vytlačí požadovaný tvar. To je vhodné např. při simulaci embossingu v papíru.

 

Kamera

Zde si můžete vybrat z několika ohniskových vzdáleností kamery – od 28 do 400 mm.

Render

Renderovat je možné až do velikosti 8192 × 8192 px, výsledný obrázek tedy postačí pro všechny velikosti displejů. Vyrenderované obrázky si můžete uložit do různých formátů vč. PNG, abyste získali průhledné pozadí kolem renderovaného objektu. Render nabízí dva stupně kvality. Větinou ale postačí tzv. Draft Quality (v libovolném rozlišení), která obraz renderuje velice rychle. V případě renderování v plné kvalitě si na výsledný obraz, zejména při renderování více objektů vč. světel, počkáte. Od renderu nelze očekávat, že vytvoří hyperrealistické obrazy, které budou k nerozeznání od fotografie. To ale ani není účelem Boxshotu.

 

Export. Znáte PDF 3D nebo Colladu?

Výstupy z Boxshotu nejsou omezeny pouze renderováním bitmap. Zajímavé jsou také možnosti exportu. Zde můžete exportovat do několik formátů, pro nás ale asi nejzajímavější budou PDF 3D a Collada. Proč? Exportem do PDF 3D se Vám zkrátka vygeneruje PDF soubor s 3D objektem, který si přímo v Acrobatu můžete libovolně natáčet. Celou stránku si pak můžete vložit do prezentace a nechat klienty, aby si svůj nový design prohlédli ze všech stran. To samé platí pro formát Collada (*.dae). Tento vygeneruje soubor a přidruženou složku s texturami. Na MACu pak stačí na tento soubor kliknout a použít mezerník pro náhled nebo soubor otevřít v Preview. I zde je možné si objekt libovolně natáčet, pamatujte ale na to, že je vždy nutné mít společně se souborem k dispozici také složku s texturami! Klienti budou nadšeni, jen si ohlídejte, aby měl klient vždy k dispozici příslušný software – pro 3D PDF potřebuje Acrobat a pro Colladu to na PC bude chtít speciální software, MAC si poradí sám. Zároveň, v případě těchto formátů, počítejte s ne tak kvalitním výsledkem, jakého byste dosáhli při renderování. Ideálně tedy k prezentaci předložte jak kvalitní render, tak 3D objekt. font3D.pdf

 

Animace

V novém Boxshotu není problém vytvořit animovanou smyčku, kdy se kamera otáčí kolem objektu. Animaci je možné následně vyrenderovat a poslat klientovi, který tento způsob prezentace jistě ocení. Renderování animací ve vysoké kvalitě si ale raději naplánute dopředu, aby se vám animace nedorenderovala cestou z prezentace. :)

 

Externí modely

I do této verze je možné importovat externí 3D modely (3ds, fbx, dae). Zde ale nejspíš narazíte na problém s texturováním objektů, neboť Boxshot pracuje s texturovatelnými plochami tak, jak je to již objektu nastaveno v „rodném“ 3D programu. Pokud tedy není objekt dobře připraven, což se dá provést např. mappingem v 3D programu, texturou se často potáhne celý objekt. Avšak ti, kteří jsou schopni si takto připravit objekt ve 3D programu, si jej umí v tomto programu vyrenderovat. Použití Boxshotu by tedy pak nedávalo moc smysl. Ale záleží na konkrétní situaci, mapping vám např. může provést kamarád, který 3D programy ovládá. I v případě ne ideálně připraveného 3D modelu se však tato funkce hodí. Můžete si třeba naimportovat jakýkoliv objekt z volně dostupných databank 3D objektů z internetu a přiřadit mu nějaký materiál, nebo si alespoň nastavit úhel pohledu a světlo a textury vyřešit následně v Photoshopu.

 

Boxshot vr – 3D na webu

Myšleno bylo i na ty, kteří 3D objekty chtějí prezentovat na webu. Boxshot vr renderuje scénu do validního formátu HTML 5. Vaše objekty tedy snadno umístíte web. Díky tomuto formátu pak bude 3D fungovat např. i na mobilních telefonech a tabletech.

 

Za málo peněz hodně 3D

Za cenu 49 dolarů získáte opravdu užitečný program, kterým uděláte dojem na své klienty. Ti jsou totiž na kvalitu prezentací čím dál tím náročnější. Nová verze je navíc uživatelsky velice příjemná a hezky zpracovaná a hlavně svižná.

Aplikace Boxshot 4 je dostupná jak pro Mac tak pro Windows. Aplikaci, tutoriály a blog naleznete zde.

Zde je několik odkazů, které Vám při práci s Boxshotem mohou pomoci. Zároveň zde můžete výrobcům sdělit své připomínky a podněty:


Homepage projektu: http://boxshot.com/

–PS–


Komentáře k článku

18. 3. 2013 10:35 Petr Skriečka, autor čl.

To bohužel netuším, ale možná ano a možná je to udělené v jakémkoliv jiném programu, případně aplikované do šablony ve stylu: http://www.dondrup.com/graphic/31681-graphicriver-brand-identity-stationary-mockup-pack13-4249345.html

17. 3. 2013 00:49 Jakub Michl - Beneš & Michl

Bylo tohle děláno také tímto programem? http://www.font.cz/res/data/078/009788.jpg :-) Pokud ano, tak super nástroj. Pokud ne, nevíte v jakém programu na to?

14. 3. 2013 10:48 Marek

Už jej mám. Oproti předchozí verzi je to opravdu krok dopředu. Dokonce jsem jako uživatel předchozího Boxshot 3D dostal 750,- slevu na novou verzi :)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.