Font

foto

Výběr jazyka

cs / en

 

Ivan Lutterer: Nenápadné souvislosti

Až do 15. června si můžete prohlédnout v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu působivé fotografie Ivana Lutterera. Grafický design výstavy obstarali  Tereza Hejmová a Štěpán Malovec. Doporučujeme!

Ivan Lutterer žil a pracoval v ústraní, v tichosti a soustředěně. Jeho zjitřená a bdělá pozornost ke všem věcem života byla nesena výjimečnou zodpovědností a důslednou snahou přesně pojmenovávat a podle toho i jednat. Fotografie pro něj byla způsobem dotazování se po smyslu dění kolem a prostředkem k zachycení skrytých souvislostí. Ve svých neokázalých, ale vysoce kultivovaných fotografiích zachycuje citlivě situace zcela všední, obyčejné, které jsou esencí českého bytí v té době. Jemné dotyky reality s o to větší výpovědní silou poodkrývají významy skryté v tom každodenně banálním, v tom, co je přehlížené, opomenuté, na okraji.

          

Vlevo: 
Praha, Libeň, 1991, vpravo: 

Praha-Karlín, 1991 (
ze sbírek UPM v Praze)

 

Ivan Lutterer (1954 Praha – 2001 Rochester)

...studoval v letech 1974 až 1979 na pražské FAMU uměleckou fotografii. Je známý především díky spoluautorství časosběrného cyklu Český člověk (1982–2000). Společně s Janem Malým a Jiřím Poláčkem zachycoval lidi v improvizovaném „pouličním“ ateliéru na nejrůznějších místech Čech a Moravy. Vznikl tak soubor výjimečných fotografických kvalit, který je hlubokou sondou do proměňující se české společnosti.

V letech 1994–1998 Ivan Lutterer pracoval spolu s Jaroslavem Bártou, Zdeňkem Helfertem a Danielou Horníčkovou na dalším rozsáhlém a mimořádném projektu Letem českým světem 1898/1998. Soubor téměř pěti set komparativních fotografií pořizovaných za důsledně shodných podmínek ukazuje proměnu českých sídel, krajiny a společenských hodnot.

V té době se Ivan Lutterer zabýval také fotografováním vlastních témat, která byla zaměřena především na Prahu a její zasutá místa a zákoutí. Tyto fotografie ale nikdy veřejně nepředstavil.

V posledních letech svého života se Ivan Lutterer intenzivně věnoval problematice péče o fotografické obrazy, jejich restaurování a archivování. Podílel se na zpracovávání objeveného archivu Ateliéru Langhans. V roce 2000 odjel na stáž do George Eastman House v Rochestru studovat obor restaurování fotografií, kde mu bylo vzhledem k prokázaným schopnostem stipendium prodlouženo. Amerika se mu však stala osudnou – 11. listopadu 2001 zde tragicky umírá.

 

Zdroj zde.


Komentáře k článku