Nová podoba deníku MF DNES
Od příštího týdne začne vycházet MF DNES v nové grafické podobě, kterou navrhlo Studio Marvil. Vydavatel slibuje čitelnější písmo, přehlednější stránky a celkově modernější noviny. Podívejte se na první ukázky a přečtěte si vybrané části rozhovoru s ředitelem studia Pavlem Zelenkou…
Klikněte pro zvětšení.
Vývoj vzhledu novin v posledních letech (repro MF DNES)
Z rozhovoru pro včerejší MF DNES s Pavlem Zelenkou vybíráme:
Vyhráli jste soutěž letos v létě. Jaké byly první pocity?
Okamžitě mi bylo jasné, že mohu zrušit letní dovolenou.
Co bylo hlavním cílem při přípravě změny podoby MF DNES?
Chtěli jsme zpřehlednit stránky, zlepšit orientaci čtenáře, odstranit zbytečnosti a důležité informace zvýraznit. Také jsme noviny omladili a přinesli prvky, které se v novinovém designu u nás jinde nepoužívají.
Které to jsou?
Třeba variabilní záhlaví, které kromě navigace k rubrikám nově slouží i jako místo pro různé prvky, jež byly na stránkách a rozbíjely je. Mám na mysli třeba každodenní výsledky burzovního obchodování v ekonomické rubrice. Ty jsme z bloku textů vytáhli a přemístili do záhlaví, takže teď už tu stránku nerozbíjí. V záhlaví budou například i odkazy na web.
Jak dlouho to trvalo?
Ve čtyřech lidech jsme na projektu pracovali tři měsíce
Jak konkrétně taková změna grafické podoby probíhá?
Proměna podoby novin – na rozdíl od jiných grafických disciplín – je systematická, skoro inženýrská práce. Nejprve rozložíte obsah novin na jednotlivé dílky stavebnice. Ty upravíte a nastavíte nová pravidla, jak do sebe mají dílky zapadat. Když uděláte chybu, stavba se hroutí, stránky nevypadají dobře a musíte se vrátit na začátek.
Kde jste se inspirovali?
Na českém trhu nikde, tady žádné zajímavě upravené noviny nevycházejí. Progresivní design mají britské noviny a překvapivě pěkně řešené jsou španělské noviny. Právě písmo Público, které jsme v redesignu MF DNES použili, bylo navrženo pro španělský deník Público.
Ukázky písma Público, autorem je Paul Barnes.
Více o písmu zde.
Který ze světových deníků má podobnou grafickou úpravu?
Doufám, že žádný.
Co se tedy v zásadě mění a proč?
Nejvíce si čtenáři všimnou změny hlavičky a titulní stránky. V hlavičce jsme řešili zvýraznění a oživení poutání na obsah časopisů, které se stávají nedílnou součástí deníku. Na titulní straně bude také nově výtah z obsahu novin.
Více v některém z příštích Fontů.
O novinovém designu jsme psali především ve Fontu č. 104.
Studio Marvil v roce 2012 zpracovalo i redesign Lidových novin, který se nakonec nerealizoval. Můžete si jej ale prohlédnout zde.
Jak se vám nová MF DNES líbí?
Komentáře k článku
9. 11. 2014 21:19 ...
27. 10. 2014 18:54 Pavel
22. 10. 2014 10:12 wgx
15. 10. 2014 08:44 Matlafous
Za mě je tedy verdikt "po redesignu je to horší než dřív". Nejvíc mi v ČR konvenují Hospodářské noviny.
14. 10. 2014 17:50 Péťa
z titulky jsem rozpačitý ještě víc, než na malém obrázku. Vnitřní stránky celkem fajn, pěkná šedá v podtisku a drobné doprovodné prvky a linečky. Záhlaví a grafíky v něm moc pěkné. Ale stránka za stránkou podle podobného schématu, pro mě je to prostě nuda.