Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Nová podoba deníku MF DNES


Od příštího týdne začne vycházet MF DNES v nové grafické podobě, kterou navrhlo Studio Marvil. Vydavatel slibuje čitelnější písmo, přehlednější stránky a celkově modernější noviny.  Podívejte se na první ukázky a přečtěte si vybrané části rozhovoru s ředitelem studia Pavlem Zelenkou…

Klikněte pro zvětšení.

 

Vývoj vzhledu novin v posledních letech (repro MF DNES)

 

Z rozhovoru pro včerejší MF DNES s Pavlem Zelenkou vybíráme:

Vyhráli jste soutěž letos v létě. Jaké byly první pocity?
Okamžitě mi bylo jasné, že mohu zrušit letní dovolenou.


Co bylo hlavním cílem při přípravě změny podoby MF DNES?
Chtěli jsme zpřehlednit stránky, zlepšit orientaci čtenáře, odstranit zbytečnosti a důležité informace zvýraznit. Také jsme noviny omladili a přinesli prvky, které se v novinovém designu u nás jinde nepoužívají.


Které to jsou?
Třeba variabilní záhlaví, které kromě navigace k rubrikám nově slouží i jako místo pro různé prvky, jež byly na stránkách a rozbíjely je. Mám na mysli třeba každodenní výsledky burzovního obchodování v ekonomické rubrice. Ty jsme z bloku textů vytáhli a přemístili do záhlaví, takže teď už tu stránku nerozbíjí. V záhlaví budou například i odkazy na web.


Jak dlouho to trvalo?
Ve čtyřech lidech jsme na projektu pracovali tři měsíce


Jak konkrétně taková změna grafické podoby probíhá?
Proměna podoby novin – na rozdíl od jiných grafických disciplín – je systematická, skoro inženýrská práce. Nejprve rozložíte obsah novin na jednotlivé dílky stavebnice. Ty upravíte  a nastavíte nová pravidla, jak do sebe mají dílky zapadat. Když uděláte chybu, stavba se hroutí, stránky nevypadají dobře a musíte se vrátit na začátek.


Kde jste se inspirovali?
Na českém trhu nikde, tady žádné zajímavě upravené noviny nevycházejí. Progresivní design mají britské noviny a překvapivě pěkně řešené jsou španělské noviny. Právě písmo Público, které jsme v redesignu MF DNES použili, bylo navrženo pro španělský deník Público.

 

        


Ukázky písma Público, autorem je Paul Barnes.

Více o písmu zde.

 

Který ze světových deníků má podobnou grafickou úpravu?
Doufám, že žádný.


Co se tedy v zásadě mění a proč?
Nejvíce si čtenáři všimnou změny hlavičky a titulní stránky. V hlavičce jsme řešili zvýraznění a oživení poutání na obsah časopisů, které se stávají nedílnou součástí deníku. Na titulní straně bude také nově výtah z obsahu novin.

Více v některém z příštích Fontů.

O novinovém designu jsme psali především ve Fontu č. 104


Studio Marvil v roce 2012 zpracovalo i redesign Lidových novin, který se nakonec nerealizoval. Můžete si jej ale prohlédnout zde.

 

Jak se vám nová MF DNES líbí?

  


Komentáře k článku

9. 11. 2014 21:19 ...

Jako posun kupředu tu je, ale že by to byla nějaká pecka, tak to zase fakt ne

27. 10. 2014 18:54 Pavel

Trošku mne mrzí, že se nevyužilo této příležitosti a nenavázalo se v hlavičce na původní, více jedinečný charakter značky DNES s chybějícím spodním serifem u "D". Dnešní podoba je poměrně nelogická, když N a E tento prvek stále obsahuje.

22. 10. 2014 10:12 wgx

Dle mého názoru změna docela oničem..

15. 10. 2014 08:44 Matlafous

Zdravím, po shlédutí náhledů jsem nevěděl, co si mám myslet, tak jsem si ten plátek za dvacku pořídil. Titulky jsou dobré – asi to nejlepší v celé MF, textové písmo je oproti tomu špatně čitelné (četl jsem ve vlaku při běžném osvětlení). Velkým problémem je, jak říká Péťa, "nuda layoutu", pořád to šlape na jedno brdo. Dalším velkým problémem je nedostatek jakési velkorysosti, sice je poměrně velký (a často nevyužitý) prostor v hlavičce stránek, ale ten sám o sobě nevyváží velmi hustou a těžkou sazbu.

Za mě je tedy verdikt "po redesignu je to horší než dřív". Nejvíc mi v ČR konvenují Hospodářské noviny.

14. 10. 2014 17:50 Péťa

tak jsem si poctivě noviny i koupil,ale...
z titulky jsem rozpačitý ještě víc, než na malém obrázku. Vnitřní stránky celkem fajn, pěkná šedá v podtisku a drobné doprovodné prvky a linečky. Záhlaví a grafíky v něm moc pěkné. Ale stránka za stránkou podle podobného schématu, pro mě je to prostě nuda.

13. 10. 2014 15:27 péťa

pěkný čistý zlom, ale... zdá se mi to zbytečně uniformní, strohé. Ani záblesk nějaké infografiky v nějaké odlehčenější formě, titulka se svojí zvláštní kompozicí to odnáší daleko víc než titulní strany jednotlivých sešitů. Ale je snadné mudrovat, nesnadné vyrobit takto komplexní věc. Palec nahoru za vybrané titulkové písmo a už se těším, až noviny prohlédnu v reálu. Tyto malé náhledy určitě hodně ubližují drobným detailům, na kterých novinový design stojí.

13. 10. 2014 12:07 Jakub

Pekny.. ale zas takova svetova "pecka", jak z toho dela P.Z., to podle me není. Ale treba se mylim a vyhraje cenu za nej noviny.

10. 10. 2014 15:03 Martin

Nejen písmo a rozložení, ale především layout přešel ze šestisloupcového na pěti. Což je krok, ke kterému při redesignu přistoupilo více zahraniční deníku.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.