Český lev od Tomáše Brousila
V návaznosti na naši výzvu k tvorbě českého lva a také aby jen nekritizoval, :-) zaslal nám Tomáš Brousil svého lva, rozpracovaného do několika podob a různých aplikací (hlavičkový papír Ministerstva spravedlnosti, Kanceláře prezidenta republika, loga Vlády ČR, raportu...). Prohlédněte si návrhy.
My shledáváme Tomášova lva jako povedeného, otázky může vyvolávat výraz a tvář lva. V těchto návrzích působí lev celkem mile, neškodně, chvílemi možná až trochu zmateně. Vypadá lev po stylizaci vlastně ještě jako lev, nebo by divák bez znalosti historických kontextů vůbec nepoznal o jaké jde zvíře?
Pod obrázky si můžete přečíst Tomášovu explikaci. Jak se Vám tento lev, resp. navržený systém jednotné vizuální komunikace státní správy líbí?
Studie je založená na použití znaku lva se všemi ustanovenými atributy v kombinaci se současnými písmy. Obvyklá velikost používaná na tiskovinách nedokáže dostatečně výrazně zobrazit velké množství detailů v kresbě znaku vycházejícího z heraldických štítů. Zastávám názor, že kresba znaku by měla projít vývojem adekvátním s vývojem písma a reprodukčních technik. Pokud tedy původní heraldické znaky logicky spojíme s dobou jejich vzniku, jednoduše odvodíme i etapy vývoje písma. První barevné vyobrazení českého lva nalezneme na dedikačním listu v Pasionálu abatyše Kunhuty, tedy iluminovaném rukopisu z počátku 14. století, nedlouho před vynálezem knihtisku.
Současná uzákoněná podoba velkého a malého státního znaku svojí dekorativností a rozmanitostí není od tohoto vyobrazení daleko. Množství drobných detailů je jistě ohromující při podrobném zkoumání, ve velikosti jednoho centimetru ale většina z nich ztrácí smysl.
Jestliže připustím, že nejpoužívanější současná písma jsou bezserifové statické, nebo lehce dynamické grotesky, měla by tomu odpovídat i stylizace znaku. Ten se soustřeďuje jen na základní tahy, ustanovené atributy a ostraňuje zbytečné detaily. Vzniká tak téměř monolineární kresba, která obrysově vymezuje tvar těla a ve stejné síle tahu doplňuje znak potřebnými charakteristikami. Ve verzi pro negativní použití je kresba lehce modifikovaná, aby dojem z velikosti zaplněné plochy zůstával přiměřený a tvar znaku stejně jasně rozpoznatelný.
Tomáš Brousil
Komentáře k článku
6. 3. 2013 18:53 Tomáš Brousil
předem se omlouvám za pozdní reakci, ale nečekal jsem, že po dvou letech na tento příspěvek ještě někdo reagovat bude.
S tímto lvem si srandu nedělám, grafik si neříkám, s podobným smyslem pro fantazii dělám mnoho jiných věcí, to by jste se divil.
Doufám, že jsem adekvátně odpověděl na Vaše zvratky.
S pozdravem,
Tomáš Brousil
18. 9. 2012 14:11 Pavel Sýkora
S tím lvem si děláte srandu z lidí nebo státu? Doufám, už jen kvuli vám, že si neříkáte grafik a že se stejným smyslem pro fantazii neděláte i jiné věci, protože toto ztvárnění českého znaku a lva je přímo tragické. O orlici ani nemluvě. Uvědomte si prosím laskavě, že státní znak není určen k vyleptávání na spodní stranu vesmírných raket ani lodí.
Doporučuji vám,aby jste se začal více zajímat o historii Českého znaku, o heraldiku a její pravidla a zaroveň když už v tom budete,tak se pokuste rozšířit svou fantazi. Protože váš rádoby grafický návrh českého lva bych si já osobně nedal ani toaletní papír.
Jedním slovem: Tragické
Druhým slovem: Nepoužitelné
6. 4. 2012 02:01 Čechunelezamikumdozadku
29. 3. 2012 13:33 lukas
4. 2. 2012 10:35 jjj
10. 2. 2011 16:59 karlos
3. 2. 2011 16:29 Honza Koráb
Pěkná práce, Tomáši. Takto si představuji vizuální identitu sebevědomého státu. Myslím, že bys to měl rozeslat všem kompetentním i nekompetentním státním úředníkům, aby si konečně přestali honit trika a ego zbytečnými pokusy vytvářet pro každou instituci vlastní identitu. Pokud možno každé čtyři roky, vždy po volbách, novou :).
Do diskuze jen krátkou poznámku k příspěvkům, které tyto návrhy poměřují s heraldickým státním znakem... Toto je přece něco úplně jiného. Nejde, jak já tomu rozumím, o zásah do státních symbolů, ale o jejich stylizaci a modernizaci pro potřeby každodenní komunikace a prezentace státních orgánů a institucí v rámci sjednocené identity. Naopak nadužívání a nevhodné reprodukce uzákoněných státních heraldických symbolů mi přijde pro tyto symboly devalvující.
27. 1. 2011 21:22 Tomas
18. 12. 2010 15:04 Pavel
Děkuji za vysvětlení, zní to rozumně, nic proti tomu nemám.
11. 12. 2010 19:15 Emil Novy
29. 11. 2010 15:06 panpug
26. 11. 2010 17:20 bert
Bert
26. 11. 2010 14:23 Ondřej Brom
Tomáši myslím, že to je super.
OB
26. 11. 2010 13:43 bara
Mně to přijde super a ten, kdo to tak strašně kritizuje ať pošle vlastního lva..
Uvidíme, že :-) Jeden už přibyl a to je tedy podle mně dost zoufalý pokus.
26. 11. 2010 05:20 vrahsmrt
a co vyplyva z diskuze?
kritizovat se nesmi (zvlast ne dokonale jedince) a kdyz uz teda chcete nekdo kritizovat tak s nezbytnou davkou vlezdoprdelkovstvi
navrhuji genium zalozit vlastni internet kde zadny anonym nikdy neprispeje
25. 11. 2010 21:10 ...
25. 11. 2010 18:04 dd
25. 11. 2010 18:02 dd
Líbí se mi na černym se žlutejma....ikdyž..jasně...první věc.....co mě trkla.....drápky..........no....pak teda....s tou orlicí je to faajn..................ale...všichni se příliš vzdalujou a experimentujou......ikdžy na druhou stranu....je rok 2010,....takže....................ale..prostě k dokonalosti tomu ještě chybí dost.....taky....proč je to všecko tak usekaný..mohlo by to kombinovat různě tlustý linky a velkej problém vidim v té hlavičce...která by teda měla bejt výraznější a členitější...vůbe celý.....ale.......to by chtělo..aby se tim fakt zabejvalo víc lidí...............
22. 11. 2010 04:44 Tomáš Brousil
To co jsem posílal do diskuze, je samozřejmě opačný extrém, kdy je kresba elimnována na minimum prostředků, zato by měla být zřetelná i ve zmíněných pěti milimetrech. Chápu, že když si jej ve velkém zvětšení, postavíte vedle stávajícího znaku, může Vás popadat děs, ale snad je jasné, že se nechystám tímto výtvorem nahrazovat uzákoněné státní symboly. Snažím se o problému uvažovat právě z hlediska toho, že se státní znak používá jako logotyp, přestože jako logotyp nebyl zamýšlen a vytvořen.
Tím se dostávám zase na začátek, kdy nabízím k úvaze, zda by se pro tiskové a vůbec obrazové použití státního znaku, neměl vytvořit víceméně logotyp, který bude splňovat základní kritéria, které jako státní znak musí obsahovat, ale bude optimalizovaný pro použití v různých velikostech. Tzn. že by se například vynechávaly detaily, které jsou pod rozlišovací schopností reprodukce. Podobně jako právě písmo, kdy je možné připravit až čtyři různé podoby jednoho typu od mikro, textové, titulkové po třeba plakátové, kdy se mění proporce, rozložení tahů, síla dříků, detaily napojení, a je samozřejmostí, že se myslí i na to, že by se znak mohl v drobných velikostech zalít barvou.
K tolik probírané anatomii. Chápu, že se můj lev může někomu zdát jako jiné zvíře, ale většina probíraných detailů by v té zamýšlené velikosti, prostě nefungovala. Přesto jsem přesvědčený, že kdybych se chystal překresit ještěrku, výsledek by byl zásadně jiný.
A k té paralele s německým stylem ministerstva. Je to jen jeden z nástřelů, kdy se to celé chová jako logotyp s trikolórou, tzn. přidanou modrou barvou, která v samotném malém státním znaku není.
22. 11. 2010 03:06 Pavel
Tomáši, rozumím Vám, a souhlasím s tím, že některé příspěvky zde jsou opravdu nepatřičné.
K tomu posunutí anatomie: Nemyslel jsem to tak, že byste měl vyobrazit anatomicky přesného lva. Je jasné, že když se stylizuje a zjednodušuje, tak se to vylučuje a navíc by to byla hloupost vůči použití takové grafiky. Spíše jsem to myslel tak, že souhra detailů, které jsou ve Vámi vytvořeném znaku spíše dávají dojem jiného zvířete než lva. Na druhou stranu musím říct, že sám nevím, jak bych to vyřešil já u tak moc zjednodušeného znaku co jste vytvořil. Možná to ani lépe nejde. Pokud to tedy chápu správě, dal jste si jako hlavní kritérium tvorby čitelnost i v těch nejmenších velikostech. Tím pádem musí být grafika maximálně zjednodušená a mělo by z ní zbýt jen to nejdůležitější. Jednou otázkou je, jestli je toto kritérium správné. Je logické, že něco co je vytvořeno pro malou velikost, tak není často ve větších velikostech dobré. Dalo by se k tomu přirovnat něco z Vašeho oboru – písmo, které je vytvořeno pro zobrazení na monitoru v malých velikostech nevypadá ve větších velikostech vůbec dobře, natož pak v tisku. Proto se chci zeptat, jestli jste to zamýšlel jako univerzální znak, který se bude používat pro všechny aplikace (smaltované cedule na úřadech vs. vizitky úředníků) jako se používá ten současný nejběžnější (autora neznám), nebo jste to zamýšlel pouze pro tisk ve velikostech menších než malých? :-) (Teď jsem si všiml, že jste na tuto otázku už částečně odpověděl, ale přepisovat už to nebudu.) Druhou, jestli by nevypadala všechna zvířata, co mají čtyři nohy a byly by vyobrazené v podobné poloze jako je český lev, navíc doplněné o jeho atributy (koruna, dvojí ocas a pod.) v takto vytvořené stylizaci pro tisk o velikosti pět milimetrů, prostě stejně.
A tím se právě dostávám k jádru pudla. Čekal jsem, že to zde již někdo zmíní, ale zatím se tak nestalo. Je nutné, aby se státní instituce prezentovali státním znakem a tím pádem byla potřeba upravit lva tak, aby vypadal dobře i na navštívence? Nestačilo by používat pro tento účel pouze logo? A znak redesignovat, ale používat ho pouze třeba pro slavnostní účely, tím pádem by odpadl problém s tiskem pro pětimilimetrovou velikost.
Česká republika už jedno logo má. Nevím jak moc by bylo vhodné k tomu účelu, aby nahradilo lva na vizitkách. Asi nebylo, protože bylo určené, pokud jsem to správně pochopil, k prezentaci ČR pro zahraničí. Další věcí je ten problém, jestli by bylo vůbec nové logo nebo státní znak používané a dostalo se tak Čechům i cizincům dostatečně pod kůži. Myslím si, že zde doposud tato vůle chybí. Prezentuje to právě bublinové logo, které, řekl bych, bylo/je používané velice málo.
Tomáši a co ty pruhy barev vedle lvíčka, jak už jsem se o nich zmínil, je to jen první nástřel jakože porovnání vůči německému vizuálnímu stylu?
_ _ _ _ _
19. 11. 2010 03:29 Lukáš Veverka —>
Lukáši, myslel jsem si, dvě věci. Buď, že se gramotnost pisatele v oblasti grafického designu dá rozpoznat z použité odborné slovní zásoby a pod. A že pokud člověk nenapíše kdo vlastně je, klesá jeho názor na názor laika. Nemyslel jsem si, že je tím naprosto vyřazen.
Mohu na to odpovědět tak, že sám sebe v žádném případě nepovažuji za diletanta ani laika, ale za odborníka. Proto, že jsem v daném oboru vyučen a grafický design aktivně sleduji. Vlastní práce předkládat nebudu, mám zatím dost sebereflexe na to, abych věděl, že nejsou na úrovni prací Vašich. Z těchto dvou vět jste si mohl udělat hrubý obrázek o mně.
S tím dalším co píšete souvisí trochu to, jak napsal Tomáš, že když mu to zde pochválili kolegové, tak že to nebude špatná grafika. Jen chci upozornit na to, aby v tomto případě nebyl autor zaslepen pozlátkem, protože pokud se nepletu, tak jsou zmínění autoři Tomášovi kolegové, známí a přátelé. A předpokládám, že Tomášův kamarád, který tohoto lva viděl a nelíbil se mu, tak zde do diskuze nic nenapsal. A třeba pan Wein vlastně také pořádně nevyjádřil svůj názor na tohoto lvíčka. To je možná psychologie v praxi... (autor tohoto textu není psycholog ;-)
_ _ _ _ _
Fonte, opravte si už tu chybu, písmo jste změnili, ale tohle by chtělo také poopravit. ;-)
"Jaké je hlavní město České Republiky?"
21. 11. 2010 20:30 wiki
20. 11. 2010 23:42 Radek Pokorný | www.domraku.cz
20. 11. 2010 22:05 Tomáš Brousil
20. 11. 2010 21:19 Petr Stanicek
20. 11. 2010 20:49 Tomáš Brousil
Vůbec tak začínám mít pocit provinění, že jsem se do něčeho takového dovolil pouštět bez Vašich konzultací.
20. 11. 2010 20:29 Tomáš Brousil
Netvrdím, že uvedená podoba je finální, a to ani nebude, protože se nejedná o žádnou zakázku, je to studie, která mě přesvědčuje v tom, že by bylo vhodné toto téma řešit jinak, než jen překreslováním ilustrací. Nicméně náznakovost a stylistické zjednodušování některých detailů, které tady vyvolávají takové nesympatie, jsou důsledkem dlouhé cesty a konečným rozhodnutím, řešit problém, maximální úsporností v kresbě. Jinak řečeno, aby i v pěti milimetrové velikosti bylo možné jasně identifikovat, drápy, korunu, jazyk, pohlaví a to celé rovnoměrně rozložené ve znaku.
Ideální by bylo, jak jsem plánoval pokračovat, vyřešit znak pro použití ve více velikostech a tam kde je to možné, vypracovat drobnější detaily.
20. 11. 2010 20:19 Petr Stanicek
Jinak k te heraldice: Za prve, statni znak tvori stribrny dvouocasy lev v cervenem poli se zlatou zbroji. Za druhe, zbroj tvori drapy, nikoli cele tlapy. Za treti, zbroj se v cernem poli zobrazuje cervene, zlata je v cervenem poli. A porad to neni vsechno. Opravdu chcete tvrdit, ze tenhle lev JE heraldicky v poradku?
A k anatomii: nos lva svira priblizne pravy az tupy uhel, ustupuje sikmo nahoru a v profilu je zretelny nadocnicovy oblouk. Na tomhle obrazku neni hlava lva, ale hlava jestera.
Staci to Fontu upresnene takto, nebo se tu mam i vykakat?
20. 11. 2010 10:03 xants
No a ze ako dobre to funguje (nie dokonalo).
Cize Font kludne moze zmenit podmienky registracie, nie? Treba zrusit anonymitu, a hotovo:-)
20. 11. 2010 00:54 HEHE
19. 11. 2010 23:09 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Tobě příjdou moje příspěvky samolibé mě stejně tak ty tvoje a navíc v nich cítím značnou zamindrákovanost. A další věc je, co jsi psal o tom webu o hodinkách a potkávání se komunity v reálu a pomáhání si. Samolibě za sebe ti klidně mohu říct, že do pomáhání druhým atd. investuji relativně dost peněz i času, stejně tak někteří zde ostatní. Pavel Zelenka a Martin Pecina pravidelně publikují užitečné informace, Tomáš Brousil učí například atd.. Nechápu co tedy zde zrovna konkrétně mě vyčítáš. Máš asi se sebou nějaký značný problém. A poslední věc, neumím si představit nic samolibnějšího než tu z pozice anonyma vykřikovat, že by určití konkrétní lidé neměli sem vůbec psát. :) Absurdní.
19. 11. 2010 14:26 Tomáš Brousil
19. 11. 2010 14:24 HEHE
19. 11. 2010 14:17 HEHE
19. 11. 2010 14:03 Tomáš Brousil
Na druhou stranu když mi nějaká zkratka, nebo a to se vážně nebojím říct, nýmand s corelovským portfoliem, napíše že je to hnusný, nezanechává to ve mě pocit důležitosti.
Když nemáš potřebu se tady prezentovat, můžeš mi ty osobní informace poslat mailem.
19. 11. 2010 13:40 HEHE
19. 11. 2010 13:33 HEHE
19. 11. 2010 13:24 Tomas Brousil
19. 11. 2010 13:14 HEHE
19. 11. 2010 13:10 HEHE
19. 11. 2010 13:06 HEHE
19. 11. 2010 13:05 Pavel Zelenka (PZ)
Takovou diskusi vedou laici s profesionály již celá staletí. Carravagio ve své době také narazil, když Nevěřícího Tomáše namaloval jako nuzáka a Krista jako obyčejného člověka se všemi nedokonalostmi. Zplebejštění a zrealističtění Božího syna chtělo odvahu a také hluboké porozumění zpracovávanému tématu.
Osobně nesdílím tu devótnost, kterou v leckom spojení "státní symbol" vyvolává. Nechápu, proč by státní symbolika nemohla podléhat stejným profesním zákonitostem jako komerční značky, proč by měla trapně donekonečna kopírovat pseudohistorizující formalismy - snad proto, že parta patetických nedouků má husí kůži, když vidí lva nakresleného i s chlupy?
Můžeme diskutovat o detailech, jako je provedení drápů (ale koukněte na německou orlici!), nicméně podstatný je výsledek: toto provedení působí současně, kultivovaně a tím pádem i velmi sebevědomě.
19. 11. 2010 13:01 To
19. 11. 2010 12:52 font
Autocenzura bohužel nefunguje (anonym napíše jakýkoliv blábol nebo urážku, což by si face to face nikdy nedovolil) a cenzuru neděláme rádi (a jen výjimečně)...
19. 11. 2010 12:28 HEHE
tato věta mluví za vše. Doporučuji otevřít font pouze "odborné veřejnosti" s minimálními prametry pro vstup do elitního spolku vědoucích... :D
19. 11. 2010 12:18 Tomáš Brousil
Z tohoto pohledu, mám myslím svaté právo, nazvat anonimní neadekvátní plácání, které rozhodně není konstruktivní kritikou, debilitou.
Chápu že tradiční pobídka Fontu "Co si o tom myslíte vy?" láká k růzému vyměšování, ale tenhle server mám za místo pro debatu osobností z oboru a ne za veřejné fórum. Pokud by mě zajímal hlas z lidu, zajdu si přes ulici do zelinářství a zeptám se prodavačky.
Pokud máte dojem, že lev v mé symbolice, ztrácí důstojnost, a jste skálopevně přesvědčeni, že to umíte zpracovat lépe, ukažte mi to, ok?
19. 11. 2010 11:44 HEHE
19. 11. 2010 11:35 Petr Vytiska
Ja za sebe rikam - ano, urcite je to cesta dobrym smerem. Jsem pro zjednoduseni, ale toto uz je podle mne za hranici. Zjednoduseni by nemelo omezit dustojnost a ucel znaku. Mel by drzet priority, jejichz charakteristiky by mely byt take predmetem diskuse.
19. 11. 2010 11:13 Petr Vytiska
(*) snad ani Tomas Brousil necekal, ze by stvoril neco, co by bylo okamzite prijato veskerou verejnosti, tedy laickou i odbornou, k propagaci ceske statnosti a to bez jedine pripominky ci zmeny
19. 11. 2010 11:10 HEHE
19. 11. 2010 11:08 Martin Zoul
19. 11. 2010 11:03 HEHE
19. 11. 2010 10:24 veve naive
Znáte tu píšničku Pes jitrničku sežral? :)
Já jsem primárně reagovala na kolegu, který vytáhl tu demokracii, protože mi v těchto diskuzích vadí, že kdejaký "trouba" má potřebu se vyjádřit a jejich úroveň jde tím pádem do háje. Napsala jsem svůj názor, který vychází jistě nejen z mojí praxe – dokud jsem nic neuměla, pozorně a s pokorou jsem sledovala práci schopných ostatních a snažila se porozumět, proč je to či ono provedeno tak, jak je, místo abych je bez argumentů přemlouvala, že to maj blbě.
> Pavel: K dešifrování tohoto sdělení nikdo moje portfolio vidět nepotřebuje.
19. 11. 2010 09:30 yawn | inkink.cz
Žlutý pazourky bych si odpustil a tečkovaná sranda je z mýho pohledu dost dětská, ale to jsou jen drobnosti.
19. 11. 2010 07:55 HEHE
Jinak pěkná práce. :)
19. 11. 2010 03:29 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Nelíbí se mě ale ty outline verze, ale zase se me hodne libi negativni verze, ta bílá na červenem pozadi. Tato verze působí sebevědoměji a cely tvar se tím jeste jakoby vycistil. alespon pro me.
Kazdopadne ja jsem zastancem tohoto pristupu, zjednodušování.
___
Pavle, píšeš správně že by nás mělo zajímat jak názor od amatéra tak od profíka, dokonce je zajímavý i slyšet názor grafického nebo typografického dyletanta stejně jako názor slovutného profíka.
Ale naprosto zbytečný je názor anonyma. Protože u něj vůbec nevíte kdo to píše. A jestli tento elementární rozdíl nechápete pak je to smutné.
Je rozdíl mezi názorem anonyma, a názorem laika. Kdyby byl příspěvek neanonymní a třeba doplněn informací že nejde o názor profesionála tak je to pro mě uplně jiná informace, než když stejný příspěvek napíše profesionál. A nejde jen o to že je člověk z oboru, portfolio nebo pracovni pozice velmi pomůžou dešifrovat vaše zdělení. Když typograf napíše že písmo má hrůzostrašné tahy a je moc temné, je to uplně jiná informace něž když navlas to samé napíše třeba ilustrátor dětských knížek který stejnýma slovama popisuje věc z uplně jiného pohledu. Proto je dobré uvádět své jméno a portfolio případně říct kdo jste aby váš názor měl nějaký smysl.
Další věc je, že třeba když vám práci negativně zkritizuje někdo jehož práci znáte a víte že jste v názoru a pohledu na design jako takovy naprosto odlišný, pak může být taková negativní kritika pro vás vlastně pochvala. Atd. Prostě důvodů proč se podepsat je více než dost.
Ono jde ještě o jinou věc. Řešíme a živíme se designem. Což je způsob jak srozumitelně předávat informace. Zde často viděný anonymní přístup je ukázkovým příkladem nesrozumitélného předávání informací. Což je stejně trapný a smutný jako moje čeština, což je zase ukázkový způsob nezvládnutí gramatiky. Rozdíl ale je v tom že nebudu reagovat popudlivě jako zdejší anonymové, když mě zde nějaký jazykový fašista bude kritizovat za to že píšu blbě česky.
19. 11. 2010 02:51 Pavel
Nechápu tak negativní reakci Tomáši a mrzí mě to... Bohužel jsem já možná diskvalifikovaný ve Vašich očích jako hodnotitel, jenom proto, že jsem neuvedl své jméno a odkaz na web, kde prezentuji své slovutné práce z oblasti grafického designu a heraldiky, s připojeným životopisem a uvedením všech mých grafických školek a škol, a možná také proto, že má kritika vyzněla spíše negativně a ne oslavně, ale vy jste se zase diskvalifikoval v mých očích. Nyní na mě působíte jako samolibý člověk, což Vám přece jen nemusí vadit, protože jsem pouze nýmand ze Šumavy, z kterého nic neplyne...
O tom proč neuvádím své jméno se nebudu dlouze rozepisovat, už to tady padlo mnohokrát od jiných autorů. Proč neuvádím odkaz na své webové portfolio? Protože žádný web nemám.
Vždy jsem si myslel, že právě u designu je důležité co si myslí všichni lidé, jak odborníci, tak laici. A také to praktikuji tak, že když něco stvořím, tak se také zeptám na názor někoho mimo obor. Samozřejmě, že otázky musím volit správně a také brát odpovědi z určitou (expertní) rezervou, ale i takový názor je mi cenný. Ale jak zjišťuji, tak největší odborníky v oblasti designu názory běžných lidí nezajímají. Asi už si žijí ve svém světě, ve své komunitě, nevím. Každopádně v článku nahoře stojí otázka směrem k čtenářům a já jsem na ni odpověděl, navíc celým odstavce a ne pouze libí/nelíbí, snažil jsem se připojit konstruktivní argumenty. Také si myslím, jako někteří ostatní, kteří se již k tomu vyjádřili, že je hloupost hlásat, že ten kdo neumí ať mlčí. Těším se na práci slečny veve naive, protože dokud se s něčím nepředvede, tak její názor je také pro některé naprosto bezcenný. Poznám kdy mě tlačí špatné boty, a neumím je šít. Vím který film se mi líbí a proč a neumím ho režírovat. Dobré filmové kritiky také mnohdy píšou lidé, kteří nemají vystudovanou filmovou fakultu. Rada pro Font napříště, buď napište článek přesněji (bez otázek) nebo ho zavřete pro komentáře. Pokud nechcete, aby se vyjadřovali lidé bez schopností, vzdělání a anonymové, můžete vytvořit takový systém, kde bude potřeba získat nejdřív přihlašovací jméno na základě doloženého dokladu, případně přesunou podobnou diskuzi úplně stranou veřejnosti někam na interní web.
Jsem rád, že jsem se vešel do kritérií Martina Peciny se svým minulým příspěvkem, s tímto už si však jistý nejsem, nevím totiž, jestli bude pro někoho přínosem. Každopádně si asi dám zase na několik měsíců pokoj s nějakým tím písmenkem na Fontu. A až udělám lvíčka, ukáži ho, slibuji!
18. 11. 2010 17:35 petr krejzek
18. 11. 2010 16:16 Martin Pecina | martin.typomil.com
1) Konstruktivní kritika spočívá v tom, že napíšete, co je v nepořádku a hlavně proč, případně rovnou navrhnete, jak nedostatek vyřešit.
2) Do tlachání, plácání prázdné slámy a urážení autora se počítá každá „kritika“, která je nekonstruktivní a která obsahuje slova a spojení jako „heraldicky nesmysl“ nebo „v použitelnosti je to nesmysl“ nebo „příšerné“ nebo „Ozraly Josef Lada sedi v hospode a Jaroslav Hasek ho poprosi o karikaturu ceske statnosti“. Bez jakéhokoliv kontextu, bez argumentace a samozřejmě i bez odbornosti.
Navrhuji všem diskutérům, kteří nechápou rozdíl mezi těmito dvěma přístupy, aby se ve vlastním zájmu svých komentářů zdrželi, protože se zde veřejně ztrapňují a obtěžují lidi, kteří mají seriózní zájem o problém a o diskusi. Nebo aby se aspoň vždy před napsáním příspěvku hluboce zamysleli, jestli jejich text bude pro někoho přínosem.
18. 11. 2010 14:58 Petr Staníček
18. 11. 2010 14:56 a.g.
18. 11. 2010 13:56 ONdra
Ale státního lva bych si představoval víc uhlazeněji a důstojně. Aby měl větší respekt. Víc prestiže.
Ať nemluvím do větru, tady je ultra mega extra třídní lev:
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/an_iconic_lion_for_an_iconic_institution.php
Tohle je spíše pro firmu nebo muzeum - ale stát by měl vypadat víc repre, podle mě... Každopádně práce velmi slušná.
18. 11. 2010 13:48 veve naive
18. 11. 2010 13:22 TJ
To zase pozor, ja nejsem vubec nastartovanej - ale podle tvého předchozího příspěvku si se zdála dost nekompromisní .)
Co se týče nevyléčitelných kritiků s okem na všechno, to je jiná, ty taky netoleruju..
Pindíka bych neměnil, je vidět že Češi mají koule! Aspoň někteří .)
Mír? .)
18. 11. 2010 12:19 veve naive
Nicméně já jsem reagovala na to, že lh tvrdil, že kdo nic neumí, může přece kritizovat. Neberte si to osobně! Jsou tady všichni nějací nastartovaní. :)
> lh: ano, je to sakra těžké, právě proto to podle mě nemůže zvládnout člověk, který nemá potřebné znalosti a zkušenosti, resp. jeho kritika má rozhodně menší váhu než uznávaného odborníka. Když si někdo "nic neumim, ale zato hodně kecam" někde tahá triko, klidně jsem nabubřelá, vo to zas nic. :)
18. 11. 2010 12:14 a.g.
18. 11. 2010 11:36 TJ
Jinak lvíček se mi líbí! A mojí holce se líbí ten jeho DICK :)
Záložka na hlav.papíře a ten pattern je supr, akorát chudák Prezident, ten vypadá, že ma zvířatka za mřížema - ale pozor, omlouvám se za kritiku, bohužel zatím sám nevím jak jinak se s tím vypořádat.
18. 11. 2010 11:34 Petr Vytiska
Ja chapu, ze proti panu Tomasovi jsem totalni amater a clovek, ktery zatim nic nedokazal, ale to mi prece nebrani v tom, abych nerekl svuj nazor. Nejsem skvelej kuchar, ale vim, co mi chutna - a tohle je stejny pripad..
18. 11. 2010 11:27 lh > veve naive
18. 11. 2010 10:26 veve naive
Je to dobrý lvíček! Ten lvíček je dobrý! (palcenahoruvseckystyry)
Taky mi přijde skvělý, že se do toho někdo pustil (namísto bohapustého tlachání, chlapci!!!)
18. 11. 2010 09:29 lh>tomas brousil
18. 11. 2010 09:05 Tomáš Brousil
17. 11. 2010 22:55 font
17. 11. 2010 20:28 Petr Staníček
17. 11. 2010 17:41 hruza
17. 11. 2010 17:41 hruza
17. 11. 2010 16:36 Wein
http://creativereview.co.uk/cr-blog/2009/september/one-that-got-away.
A zde je vítězný návrh studia Dumbar:
http://www.dumbarbranding.com/en/index.php/news/detail/new-identity-for-the-dutch-government-news.
Všimněme si, prosím, že i Nizozemci řešili, co zvolit - zda velký státní znak včetně štítonosičů nebo něco menšího. Takže si začínám klást otázku, zda je vhodné, aby Česká republika, respektive vláda a ministerstva (vše celorepublikové) měly „jen“ lucemburského lva. Velmi se mi proto líbí, že se T. Brousil pustil i do ostatních částí státní symboliky.Ta tapeta vypadá dobře.
A ještě jeden detail: heraldicky lva-samce nedělá viditelný pohlavní úd, ale hříva. A důsledně vzato, nejdůležitejší je, že je to zvíře jako lev a ne lvice blazonován, heraldicky popsán. Stejně je prča, jak si tady, v ateistické a ze zákona plebejské republice, hrajeme s podstatě šlechtickou, rytířskou „veteší“. Jo, tradice, to je břemeno...
17. 11. 2010 14:21 Jana Vahalíková
Vždyť slovo tradice má základ ve slově předávání (poznání, obyčejů, schopností), tak proč kopírovat staré formy. Čerpejme ze starého a přijďme s něčím novým, ať je jasné v čem jsme žili a jak jsme přemýšleli.
Možná to nebude dokonalé, ale to nebude nikdy nic.
V každém případě diskuse je to podnětná...
17. 11. 2010 14:17 plusminus
17. 11. 2010 12:43 davidkotulan
A v tom to je. Když budeme tyhle nesmysle podporovat, nemůžeme se pak divit kam až daleko lze zajít
17. 11. 2010 12:37 Martin Pecina | martin.typomil.com
Jiná věc jsou pak stesky na malou důstojnost nebo reprezentativnost. V zemi, kde za důstojné se považují výhradně fanfáry, hymna, hokejový dres a pětikilové publikace pozlacené ze všech stran, je to samozřejmě ožehavé téma. Asi se mnou bude málokdo souhlasit, že důstojná je třeba i jednobarevná vizitka vytištěná jednou barvou na pěkný papír. Chce to ale kultivovanou úpravu.
Všem příznivcům důstojnosti doporučuji najít si na webu úpravu prezidentského slibu, to se nasmějete.
17. 11. 2010 12:26 David
17. 11. 2010 11:51 RostislavBlaha.cz
17. 11. 2010 11:19 adam P
jednoznačně cesta nasměrovaná správně, jistě, potřebuje ještě doladit v detailech, ale celkově ano ...
dobrá práce!
17. 11. 2010 10:14 davidkotulan
17. 11. 2010 10:03 Pjenkava
17. 11. 2010 08:51 Petr Vytiska
Pro mne je to stejne jako vzit statni hymnu a z casovych duvodu ji oklestit jen na prvotni "Kde domov muj". Bez toho, aby se dal zpivalo o tom, jak krasna nase zeme je. Proste to ztraci smysl.
Chapu, ze jsou celkem vyznamna media, kde se proste cely slozity lev vyzobrazit neda. Ve velikosti 40 x 40 pixelu nejen ze nebude kricet a bojovat, ale bude se potykat s tezkou kvadraturni opilosti. Presto to automaticky neznamena, ze hned budeme na dvoumetrove rucne vysivane vlace zobrazovat lva ve stylizaci desitek pixelu.
Nebo ze se vyhranem mistrovstvi borci postavi na lajnu a z reproduktoru uslysi jen strohe "Kde domov muj"..
17. 11. 2010 04:09 Pavel
Pruhy barev mezi znakem a typografickou částí mi přijdou až příliš „obšlehnuté“ od vizuálního stylu Německa. Nevím jak to Tomáš Brousil myslel, třeba je to jen taková narážka – recese, každopádně o tom se v textu nezmiňuje.
Písmo vybrané k symbolu se mi zdá jako velice vhodné, ale souhlasím s Martinem Pecinou, že někdy by to chtělo trochu slabší duktus.
Přesto tuto práci hodnotím velice pozitivně.
A větu Martina Peciny doplním tak, aby se předešlo dalším sporům: „TUPĚ kopírovat několik staletí staré ilustrace je nesmysl“. :-)
17. 11. 2010 03:07 hošková m.
17. 11. 2010 01:03 Tomáš Brousil
D: Přirovnání jsou skvělá, děkuju, jen by bylo užitečnější představit ty připomínky vizuálně, takhle si každý představí svoje vlastní fóbie muřích nohou, falusů a ryb, což mi moc nepomůže. Stylizace orlice je nedotažená, přiznávám, proto ji nijak neexponuju. Vnucená citace "kopírovat několik staletí staré ilustrace je nesmysl" je skvělá, mrzí mě, že jsem na to nepřišel sám, z dovolením budu do budoucna hojně používat.
Historik: Výkřik DĚS! mě zajímá. Co z je z pohledu historika na současné vizuální komunikaci tak strašidelného? Kde je hranice, přeneseně, kdy si říkáte, že Frutiger je DĚS a jako konzervatista začnete v systémových písmech vyžadovat karolínskou minuskuli?
Petr Vytiska: Státní znak, v pojetí o kterém se bavíme, není výhradně přizpůsoben reprodukčním technikám. Vychází jim vstříc. Představme si, jak by dopadl ten lvíček, který by "neměl ztrácet vážnost, křičet a bojovat", za doby přemyslovců v provedení tahem štětcem z dančí oháňky, v lepším případě husím brkem ve velikosti použitelné na vizitce.
17. 11. 2010 00:06 Petr Vytiska
16. 11. 2010 23:51 PZ
16. 11. 2010 23:35 PZ
@Brousek: moc pěkná práce!
16. 11. 2010 23:34 Petr Vytiska
Nejsem si jisty, zda je postup, kdy je stani znak vyhradne prizpusoben prave reprodukcnim technikam, ten spravny. Rozumim teto potrebe, ale asi bych ji nestavel na vrchol prioritniho zebricku.
Ja chapu statni znak jako system symbolu. Symbolu reprezentujici vlastnosti a charakter jednotlivych narodu. Ale taky jako celek predstavujici velkou tradici a historii.
Tohle zpracovani ztraci vaznost. Lvicek uz nerve. Nekrici. Nebojuje! Jakoby spise rikal: nene, nechte me byt...
16. 11. 2010 23:21 Barbora
16. 11. 2010 20:08 Jana Vahalíková
Bílá varianta lva na červené ploše mi připadá parádní.
V každém případě aplaus, že jsi se do toho pustil!
16. 11. 2010 19:44 Lostindream
16. 11. 2010 19:00 Historik
Btv. příjde jenom mě, že ten lev má abnormálně velké pohlaví? :)
16. 11. 2010 18:50 Martin Pecina | martin.typomil.com
16. 11. 2010 18:36 D
překrásný lvíček, ale soudně: na vládní propagaci a reprezentaci to moc vhodný není, je snad i trochu moc komický. Má múří nohy (vyniká to zvlášť když jsou žlutě) v „kotníku“ dost úzké, nadprůměrný falus (je to chlapák) a ten jazyk taky dost dlouhý (myslím delší než všichni ostatní). Ocas mu požírá nějaká ryba. Ta orlice mi zase připoměla nějakou indiánskou kresbu, mayskou asi, … Vím, taková přirovnání se vymýšlí snadno, jen se snažím vystihnout kde by jaký tvar šel vylepšit. Míra zjednodušení mi vyhovuje. Uvažuju, jestli použití obrysů namísto ploch zbytečně nekomplikuje kresbu. Každopádně jsem rád že si s tím hraješ, že si s tím dáváš práci. Snad nejsem moc osrej, přidávám svou špetku jen aby to tady nebyla jen samá chvála.
Na úvaze „kopírovat několik staletí staré ilustrace je nesmysl“ mi nepřipadá nic rozumného, dokonce si myslím že je hloupá. Například stát taky kopíruje stoletími dané hranice, písmo se taky stovky let vpodstatě jen obkresluje atd. Myslím, že se tomu říká tradice a to je docela dobrý důvod proč se nevrhat do radikálních předělávek.